Dorpsraad Nieuwdorp

Facebook Image

reactie@dorpsraadnieuwdorp.nl

Verkeergeluidhinder

Historie

In de jaren 70 wordt een gedeelte van de Havenweg opgeofferd aan het industriegebied. De kern wordt middels een dijk afgeschermd van het industriegebied. Achter deze dijk wordt een autoweg aangelegd. Deze weg de Bernhardweg moet in de loop der tijd steeds meer verkeer verwerken. Vanaf het begin van de jaren 90 is er sprake van de aanleg van geluidwerende voorzieningen. Nu de Westerschelde tunnel voltooid is en de verkeerstoename exponentieel gestegen is klinkt de roep om een geluidscherm zo hard dat de gemeente en provincie er nu eindelijk werk van maken.  

Waarom geluidschermen.

De verkeersgeluiden die thuis in je achtertuin op een zomerse dag je oren binnenkomen kunnen diverse effect hebben. De gezondheidraad doet onderzoeken naar de invloed van geluidhinder op mensen. 

Daarnaast zorgt de geluidzonering van het Sloegebied voor een bedreiging van Nieuwdorp. De geluidcontour zorgt voor beperkingen op gebied van woningbouw. Op 9 september 2004 is e.e.a. in de gemeenteraad van Borsele behandeld. De geluidcontour is onderwerp van discussie. De provincie wil deze aanpassen waardoor de contour verder over onze kern heen schuift. Om de zonering aan te kunnen passen is toestemming van de gemeente nodig omdat hiervoor het bestemmingsplan moet worden aangepast. De gemeenteraad heeft nog geen uitspraak gedaan omdat op een aantal vragen nog geen antwoord is gegeven. De beantwoording van deze vragen zal met de dorpsraad worden gecommuniceerd. De dorpsraad heeft haar mening over de opmerkingen van GS gegeven en gaan er vanuit dat onze visie wordt meegenomen.

 

Verkeersgeluidoverlast.

Al jaren voert de dorpsraad strijd waarin we overigens worden gesteund door de gemeente Borsele om de geluidoverlast door het verkeer aan te pakken. Het onderwerp is een terugkerend item tijdens dorpsraadvergaderingen. Tijdens de jaarvergadering van 2003 gaf gedeputeerde van Waveren al eens aan dat geluidschermen de hoogste prioriteit heeft maar omdat er geen dekking is lijkt het weer alleen bij woorden te blijven. Op de jaarvergadering van de dorpsraad in 2005 geeft dhr Poppelaars een andere gedeputeerde aan dat in 2005 werk gaat worden gemaakt van het aanleggen van geluidwerende maatregelen. De plannen voor de Sloeweg zijn in een stadium waarin duidelijk is geworden dat ze geen impact hebben op de huidige Bernhardweg

 

De dorpsraad heeft haar visie op de geluidwerende maatregelen in 2004 verwoord in het document "Oplossingen voor Nieuwdorp, verkeerslawaai". Deze oplossingen hebben we in onze notitie die we half oktober 2004 naar gedeputeerde staten en de gemeente hebben gestuurd verwoord.

 

Gedeputeerde Poppelaars heeft een tekening bij zich waarin de voorgestelde aanpassingen zijn weergegeven. De dijk aan het einde van de Havenweg nog in 2004 wordt opgehoogd om de geluidoverlast op de laatste woningen te verminderen. Hiervoor is het noodzakelijk dat een rij bomen aan de Bernhardweg-zijde wordt weggehaald.

 

 

geluidwal tekening

 

 

Vervolgens zal als er dekking wordt gevonden een geluidscherm worden aangebracht aan een zijde van het viaduct over de Frankrijk weg. De dorpsraad heeft in november 2004 al laten weten dat dit nogal mager is, en wil in overleg met de gemeente en provincie naar een oplossing zoeken die beter is voor onze kern. Hierbij denken we aan een verhoging van een groter stuk van de dijk en een eventuele visuele afscherming van het industriegebied door dijken langs de Bernhardweg en de Sloeweg te leggen.

De provincie staat welwillend tegenover aanpassingen zoals wij die eerder hebben verwoord. Op basis van de tekeningen en hetgeen gedeputeerde Poppelaars ons op 17 februari meedeelde zal de dorpsraad een idee geven over hoe de geluidwerende maatregelen kunnen worden ingepast.

Op 17 maart start de provincie met het rooien van de bomen aan de Bernhardweg zijde van de dijk. We hebben even met de projectleider gesproken die aangaf dat onze brief redelijk goed in elkaar zat. We hadden alleen een punt verkeerd ingeschat. De Frankrijk weg gaat omhoog omdat hij over een bepaalde hoogte heen moet. De dijk fungeert als waterkering en door het verlagen van de oprit wordt deze functie teniet gedaan.

Eind april begin mei 2005 wordt gestart met het ophogen van de dijk zoals deze in het plan van de provincie stond verwoord. De andere fasen zullen op een later tijdstip na een reactie van de provincie ter sprake komen.

Begin juni ontvangen we van de provincie een reactie op onze brief. De provincie wil graag in een overleg e.e.a. verduidelijken en op andere punten wat meer informatie van ons verkrijgen.

Aanleg gestart

Eind september start de bouw van de geluidwal dan echt. Het lijkt erop dat we voor 2006 onze jaren gewenste wal hebben.

 

geluidwal-foto

 

In de eerste week van oktober blijkt dat er onder een deel van de beoogde geluidwal een leiding ligt waardoor er geen grond op de dijk kan worden bijgeplaatst. De provincie hoopt hier binnenkort een passende oplossing voor te hebben. Halverwege oktober is de geluidwal en hierop aansluitende projecten onderdeel van een overleg tussen dorpsraad provincie en gemeente

Copyright © 2016. All Rights Reserved.