Naar de Raad van State voor een tunneltje?

De stichting dorpsraad Nieuwdorp overweegt om een bezwaar in te dienen tegen het vastgesteld ontwerp bestemmingsplan Sloeweg bij de afdeling bestuursrechtspraak bij de raad van State. Het is voor ons niet te rijmen dat de provincie tegen allerlei punten uit hun fietsbeleid ingaat om zo een veilige oversteek te voorkomen. De gemeente Borsele heeft wel hard geroepen maar daar bleef het jammer genoeg bij....

De Sloeweg moet - niet alleen in onze ogen - te overbruggen blijven op een manier waarbij fietsers en auto's elkaar niet tegenkomen (Dus ook niet op rotondes). We zien dat op allerlei plaatsen in de provincie veilige fietsoversteken (tunnels en bruggen) worden gerealiseerd en juist bij de Sloeweg besluit men de "fietsbrug" te vervangen door een rotonde.

Het provinciaal fietsbeleid geeft ons in ieder geval een aantal handvaten om naar Den Haag te trekken. De motivatie waarmee onze bezwaren zijn weggeschreven bevatten volgens ons ook een aantal aanknopingspunten. De Sloeweg is een barriere voor het toenemende recreatieve fietsverkeer. Maar daarnaast is de veiligheid voor ons een punt. De Kruising Stoofweg/Sloeweg heeft een historie van ongelukken door laaghangende zon. Die factor is door een rotonde niet weg te nemen.

Het kostenaspect kan geen bezwaar zijn omdat wij en andere partijen al meerdere malen besparende alternatieven hebben aangedragen. Afzien van die ongewenste brede middenberm en een soberder uitgevoerde afslag voor automobilisten biedt al behoorlijk wat ruimte om de kosten voor een fietstunnel te drukken. Een fietsoversteek kan in onze ogen gekoppeld worden aan het begaanbaarmaken van het oude goederenspoor spoor zodat recreatieve fietsers en wandelaars ook hier gebruik van kunnen maken. Dit sluit perfect aan met de plannen die de dorpsraad een aantal jaren geleden presenteerde in het plan "Nieuwdorp op de Kaart" waar wfiets en wandelroutes de waardevolle landschappen in Walcheren en de Zak van Zuid Beveland aan elkaar knopen. Wij hadden gehoopt dat de provincie een integrale blik op onze ideeen had geworpen. Liever een tunnel dan tunnelvisie!

We moeten ons bezwaar voor 1 september afleveren bij de Raad van State. De komende week gaan we bekijken op welke manier we het het best kunnen aanpakken.