Dorpsraad stapt naar de Raad van State
Gisterenavond is besloten om het ontwerp bestemmingsplan verdubbeling Sloeweg aan te vechten bij de Raad van State. Wij denken dat als de provincie het nut en de noodzaak van een fietsbrug/tunnel integraal dus ook vanuit andere zichtpunten had bekeken deze stap niet nodig was geweest. De redenen die de provincie gebruikt om onze zienswijzen en die van andere partijen weg te schrijven bevatten volgens ons nooit een motivatie waaruit je kon afleiden dat recreatie, beleving en veiligheid een meewegende waarde had. Het lijkt erop (zoals het ons voorkomt) dat onze argumenten nooit op een ander bureau zijn terechtgekomen dan die van de afwijsambtenaar wiens doel het was om kost wat kost vast te houden aan de plannen zoals ze voor de inspraak procedure aan ons waren meegedeeld. Wij blijven van mening dat de door de provincie gebruikte argumenten niet sterk zijn. Doordat er nooit een open discussie met de plannenmakers heeft plaats gevonden was het ook niet mogelijk om te kijken waar we van elkaar verschilden en waar we tot elkaar konden komen. De dorpsraad wil het bestemmingsplandeel dat zich grofweg tussen Vleugelhofweg en Driedijk bevind wordt aangepast. Wij en andere partijen vinden dat fietsers en auto's elkaar niet op een rotonde mogen kruisen. En dat de weg niet als een barrière in een recreatieve fiets en wandelroute thuis hoort.
De insteek van het fietsplan van de provincie waarmee onze opmerkingen werden gepareerd is het bevorderen van o.a. recreatief fietsgebruik. Hierin staan een paar richtlijnen voor aantal oversteken en omrijdfactoren genoemd maar die zijn indicatief en bieden zeer zeker ruimte voor afwijkingen. Voor ons staat de veiligheid van fietsers voorop. Daarnaast willen we niet dat de Sloeweg straks de gemeente opdeelt. Bij de N57 op Walcheren zien we hoe dit op een mooie manier is vormgegeven. Er zijn daar kosten nog moeite gespaard waardoor fietsen en wandelen wordt gestimuleerd. Wij denken dat de investering die voor een tunnel of brug noodzakelijk is het verkeer veiliger maakt en de recreatie in het omliggende gebied een boost geeft. Dit hebben we al vele malen aangegeven in het traject. De zwarte bessenroute trekt al jaren lang meer dan 1000 fietsers die allen op één dag de Sloeweg kruisen. Het Bevrijdingsmuseum sinds de opening door vele fietsers bezocht. Er lopen diverse lange afstandswandel- en fietspaden in het gebied. Daarnaast hebben waaronder ook de kleinere ommetjes rondom Nieuwdorp die door Stichting Landschapsbeheer Zeeland zijn aangelegd die de Sloeweg kruisen. De ommetjes rondom Nieuwdorp verbinden het waardevolle landschap in de Zak van Zuid Beveland met dat van Walcheren.
Als burgers mogen we van de overheid intergraliteit verwachten in hun afwegingen. Wij denken dat de Raad van State hier ook zo over denkt en gaan dus met een goed gevoel de confrontatie aan. Een aantal partijen heeft al aangegeven ons initiatief te steunen. Op dit moment benaderen we nog een aantal partijen om te kijken of ze ons initiatief ondersteunen. (Wordt vervolgd)