Ontsluiting Sloegebied geen toetsingscriteria
In een reactie op onze brief van over de ontsluiting van het Sloegebied laat de gemeente Vlissingen ons weten dat de ontsluiting van een bedrijf geen toetsingsgrond is voor een vergunning.
"op donderdag 11 september ontvingen wij uw mail waarin u vragen stelt over de verbreding van de Sloeweg irt. de ontwikkeling van het Sloegebied. In antwoord op uw mail het volgende:
De gemeente Vlissingen verleent, naast de Provincie Zeeland en de Gemeente Borsele, bouw- en mileuvergunningen aan bedrijven, die zich willen vestigen in het gebied en aan reeds bestaande bedrijven. Daarbij hanteert de gemeente een aantal toetsingcriteria op grond waarvan de vergunning al dan niet verleend kan worden. De capaciteit van de ontsluitende wegen (zoals de Sloeweg) is voor de gemeente geen toetsingsgrond.
De Sloeweg in Vlissingen-oost is een provinciale weg. De verbreding van deze weg is geen gemeentelijke aangelegenheid. Van eventuele toezeggingen van de provincie omtrent de planning is de gemeente niet op de hoogte.
met vriendelijke groet,"
In mensentaal: Het maakt de gemeente Vlissingen niet uit of verkeer een bedrijf al dan niet zonder overlast kan bereiken zolang het binnen de grenzen van het bedrijf maar geregeld is.
Gelukkig heeft de provincie besloten onze brief te behandelen tijdens een vergadering van de commissie economie en mobiliteit. Deze vergadering vindt plaats op 27 oktober. Deze brief is terug te vinden op onze website onder documenten 2008
Op die manier betekent dit groen licht voor alle containerterminals in het Sloegebied. Maar is dat wel zo... Die bedrijven in het Sloegebied liggen toch op een gezoneerd bedrijventerrein.
Als wij plannen zien voor bedrijventerreinen dan wordt ontsluiting in MER's en andere plannen als een zeer essentieel item opgenomen. Het kan toch niet zo zijn dat nadat een bedrijventerrein is vergund deze criteria ineens niet meer meewegen....
Wij vinden dat met de migratie van het Sloegebied naar een logistiek centrum de ontsluiting van het gehele gebied onderzocht moet worden, vervolgens zouden de problemen en hun oplossingen in kaart moeten worden gebracht. (verbreding Sloeweg, voorkomen van een dichtslibbende A58 en sluipverkeer door de rest van de provincie) en pas als de oplossinge zijn doorgevoerd kan er worden vergund wordt op basis van deze nieuwe criteria.
Wij denken dat de Zeeuwse overheden hier een steken heeft laten vallen en stappen overslaat. Daar willen we ze op aanspreken.