Goed bezochte dorpsraad jaarvergadering

Woensdag 18 april konden we een aanzienlijk aantal betrokken Nieuwdorpers verwelkomen in de kleine zaal van Ammekore. Hoewel we altijd stiekem hopen dat de zaal te klein is voor het aantal bezoekers waren we dik tevreden met de opkomst en de inbreng van de bewoners. Er waren zelfs een drietal raadsleden aanwezig waaruit wij concluderen dat ook de gemeenteraad vindt dat ook een kritische dorpsraad meerwaarde heeft.

Na het officiële gedeelte van de avond (jaarverslag en de verkiezingen) gaf Kees Traas ons een kijkje achter de schermen van de stichting Infatuate. Hij gaf aan dat op korte termijn een nog een aanzienlijk bedrag nodig is om de eerste fase te kunnen starten. Wij als dorpsraad hebben er alle vertrouwen in dat dit voor elkaar komt. Het museum is voor ons een peiler voor de in Nieuwdorp nog grotendeels onontgonnen recreatie sector. Samen met de Wijnmakerij, de Speeltuin, 't ouwe glas 'uus en andere cultuurhistorische waarden in de omgeving kan dit museum Nieuwdorp op de Recreatieve kaart van Zeeland plaatsen. Dan praat je nog eens over een gemeente van contrasten!

Na de pauze lag de nadruk op het actualiseren van ons visie documenten en het bepalen van speerpunten voor het komend jaar. De meeste aanwezigen gaven aan dat ze het met het beleid van de dorpsraad eens zijn maar dat nadrukkelijk aandacht moet worden gegeven aan de woningbouw behoefte in de kern. Men begrijpt dat Milieuaspecten invloed hebben op woningbouw en woonbeleving en snapt dat dorpsraad hier veel tijd insteekt. de reacties van de aanwezigen sterken ons in onze visie mbt het Sloegebied. "We hebben te maken met een economische peiler voor Zeeland die we zolang deze binnen haar grenzen blijft niet willen blokkeren. De overlast moet echter worden tegengehouden en worden gecompenseerd met zaken die de woonbeleving verbeteren".

Minder te spreken was men over de openbaarvervoer voorzieningen. We kregen tal van tips en ideeen om de zaak wat te verbeteren. Het idee van een AED op een centrale plaats in de kern kreeg veel bijval.

De dorpsraad gaat binnenkort in overleg met de speeltuinvereniging om te kijken of er ook een aantal speelvoorzieningen buiten het hek van de speeltuin kunnen worden geplaatst.

We zullen de overige punten binnenkort verwerken in ons visiedocument. We houden u via de website en de Borsele Bode op de hoogte.