Dorpsraad Nieuwdorp

Facebook Image

reactie@dorpsraadnieuwdorp.nl

Windturbines

Sinds 2002 houden windturbines rondom de kern de dorpsraad bezig. Eind 2002 werd bekend dat er plannen waren voor een windpark in de Quarlespolder. En Eind 2004 horen we dat er vergevorderde plannen zijn voor een windpark in het industriegebied. Omdat de dorpsraad van Nieuwdorp tegen de plaatsing van een windpark in de Quarlespolder is zou men de conclusie kunnen trekken dat de dorpsraad van Nieuwdorp tegen windturbines is.

Het standpunt van de dorpsraad is in 2003 als volgt geformuleerd: "De dorpsraad van Nieuwdorp vindt dat alle vormen van windturbine parken in de omgeving van Nieuwdorp binnen de grenzen van het industriegebied moeten worden ingepland ..... Tevens moet een ruime afstand tussen de turbines en de bebouwde kom in acht worden genomen zodat visuele- en ander vormen van overlast tot een minimum beperkt blijven. "

De dorpsraad van Nieuwdorp is niet tegen windenergie, maar vindt dat windparken binnen de grenzen van het industriegebied moeten worden gesitueerd en dat ze daar zo min mogelijk hinder voor de kern moeten opleveren. Met dit in het achterhoofd wordt het verhaal misschien wat duidelijker.

 

 

 

Vooraf

 

 

1. Windturbines Quarlespolder (windpark Bernhardweg)

Begin 2003 wordt de dorpsraad geïnformeerd over plannen voor de bouw van een windturbine park langs de Bernhardweg in de Quarlespolder. Op dat moment spelen de volgende belangrijke zaken:

  • - De geluidruimte van het industriegebied is vol en windmolens vallen (dan nog) in de categorie geluidbronnen die meetellen voor de zone.
  • - De gemeente Borsele heeft in de Borsatlas (een visie document) aangegeven dat de locatie Quarlespolder in aanmerking komt voor de plaatsing van kleinschalige windparken.

 

Medio 2003 komt een collegevoorstel ter tafel waarin men aangeeft voornemens te zijn 12 turbines buiten het industrie terrein in de Quarlespolder te plaatsen. Dit is niet het aantal dat de dorpsraad als maximaal te bespreken aantal had gesteld. (Dit aantal van 10 is zelfs niet eens als een beslispunt in het voorstel opgenomen)

 

De dorpsraad vind na het doornemen van diverse stukken dat de locatie van het park buiten het industriegebied niet gewenst is om onder meer de volgende redenen:

  • - deze horizon aantastende gevaarten van bijna 100m hoog horen thuis in het industriegebied.
  • - de dorpsraad is van mening dat een visiedocument niet bindend kan zijn maar als startpunt van een discussie kan dienen. Het visie document strookt niet met het bestemmingsplan zodat er zwaarwegende belangen moeten zijn om het gebied deze functie te geven.
  • - Er wordt gedurende het traject duidelijk dat binnenkort beslist word dat windturbines buiten de zonering van het industriegebied komt te vallen en er dan dus geen noodzaak meer is om de turbines buiten het gebied te plaatsen.
  • - het aantal turbines afwijkt van hetgeen besproken was. (10 in plaats van 12)

 

Het standpunt van de dorpsraad wordt na een enquête in het dorp bevestigd. De toon van de enquête was zodanig dat verwacht werd dat voornamelijk voorstanders van de turbines zouden reageren. Dit was niet het geval. meer dan 80% van de reagerende was tegen windturbines op de betreffende locatie. De resultaten van het onderzoek worden gebundeld aangeboden aan de gemeente. Hierop besluit de raad tot een zgn. inforaad in Ammekore waarin de voor en tegenstanders van het project in de gelegenheid worden gesteld om hun motivatie te beargumenteren.

 

Gemeenteraad beslist tegen doorgaan van het park

Na deze infoavond in Ammekore beslist de gemeenteraad in februari met een krappe meerderheid tegen het plan.

De initiatiefnemers dienen hierop bezwaar in.

 

Ondertussen blijkt de gemeente Middelburg wel voor windturbines in de polder te hebben gekozen. Hierbij moet worden opgemerkt dat  Middelburg een Sloegebied alternatief ontbeert en na afloop van de raadsvergadering blijkt dat dit de laatste locatie in die gemeente is waar windturbine parken te realiseren zijn.

 

Gemeenteraad beslist voor doorgaan van het park

Op 9 september wordt het advies van de bezwarencommissie behandeld. Na een vreemd verlopende vergadering blijkt dat de mening van de raad veranderd is. Nadat de stofwolken zijn opgetrokken blijkt dat men geen nieuw raadsvoorstel afwacht maar het besluit van februari omdraait.

Het besluit van Middelburg en de visie in de Borsatlas schijnen doorslaggevend te zijn. De op het punt van wijzigen staande wetgeving met betrekking tot windturbines die buiten de geluidzones vallen worden klaarblijkelijk niet eens meegenomen in de afweging.

 


Bezwaar

Wij waren van mening en zijn nog steeds van mening dat er een nieuw advies moet worden gemaakt en hebben daarom bezwaar ingediend. Op 7 oktober wordt vervolgens een vervolg besluit genomen op basis van zaken die niet genotuleerd zijn. Ook hiermee is de dorpsraad niet gelukkig.

 

De dorpsraad heeft in november 2004 een bezwaar ingediend en verwacht op basis van de punten waarop bezwaar gemaakt is op korte termijn een nieuw voorstel waarin de plaatsing van de windturbines ter sprake komt. Hierin verwachten we

  • - een keuze tussen geen, 4, 5 of 6 turbines. (dus 6, 10,11 of 12 in totaal)
  • - In het nieuwe voorstel staat een duidelijke stelling name van de gemeente Borsele waardoor uitbreiding van het park in de toekomst niet zondermeer doorgang kan vinden.
  • - Vaststelling van de maximumhoogte zodat bij de eerstvolgende vervanging waarvoor geen vergunning nodig is er niet ineens hogere turbines komen.
  • - In het voorstel wordt aangegeven waar binnen de gemeente Borsele de diverse soorten windturbines kunnen worden geplaatst.
  • - De laatste aanpassingen m.b.t. geluidzonering worden in het voorstel meegenomen. immers; Windturbines vallen sinds kort buiten de geluidzonering van het industriegebied wat er toe zal leiden dat het Sloegebied en het omringende gebied in de toekomst uitbreiding van het aantal turbines tegemoet zal kunnen zien.

 

De bezwarencommissie heeft het bezwaar dat we hebben ingediend ongegrond verklaard. De vergunningen zijn aangevraagd en de gemeente Borsele zal binnenkort een artikel 19, lid 1 WRO opstarten. Hiertegen kan iedereen bezwaar maken. Een artikel 19 procedure is een vrijstellingsprocedure dat er voor zorgt dat een geldend bestemmingsplan kan worden aangepast. Hiervoor dient aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan.

 

Zo zou er sprake moeten zijn van zwaarwegende maatschappelijke belangen die het noodzakelijk maken. Deze zwaarwegende belangen zouden er zijn als er in de gemeente geen andere locaties voor windparken zijn..... Laten wij nou net beschikken over een Sloegebied waar nu al genoeg windturbines staan en waarvan de provincie heeft gezegd dat dit een van de voorkeurslocaties is.

 

Het advies van de commissie bezwaar en beroep wordt op 13 februari in de gemeenteraad behandeld en aangenomen maar leid helaas niet tot een heroverweging van het genomen besluit.

 

Dit betekend dat de gemeente Borsele samen met Middelburg een artikel 19, lid 1 WRO procedure in gang zetten waarop men tot 17 februari 2005 zijn/haar zienswijze kan indienen.

Artikel 19, lid 1 WRO procedure

Indien een bouwplan niet voldoet aan een geldend bestemmingsplan moet er vrijstelling worden verleend. Dit kan op een aantal manieren gebeuren. In dit geval gaat het om een ZPP (zelfstandig project plan) waarvoor een artikel 19, lid 1 WRO procedure noodzakelijk is.

Dit is eigenlijk een verkorte herziening van een bestemmingsplan waaraan minder inspraakmomenten kleven.

 

Hieronder staat de gang van zaken van de procedure vermeld

 

Nadat de (bouw)aanvraag is ingediend, controleert de gemeente of de gegevens correct en compleet zijn. Bij een niet-complete of -correcte aanvraag ontvangt de aanvrager een brief met het verzoek de ontbrekende stukken/gegevens alsnog in te dienen. Gebeurt dit niet dan wordt de aanvraag niet ontvankelijk verklaard en niet in behandeling genomen.

Als B&W beslist om geen medewerking te verlenen aan de vrijstelling, wordt de aanvrager schriftelijk van deze beslissing op de hoogte gesteld.

Als B&W beslist om medewerking te verlenen aan de aanvraag door de artikel 19 procedure te starten, dan wordt de gemeenteraad in kennis gesteld van het verzoek en neemt deze een voorbereidingsbesluit.

Indien de gemeenteraad instemt met het starten van de procedure, wordt het verzoek om vrijstelling gepubliceerd in het huis-aan-huis blad.

Het voornemen tot het verlenen van vrijstelling ligt gedurende x weken ter inzage op het gemeentehuis. Belanghebbenden kunnen gedurende deze weken bedenkingen tegen de vrijstelling kenbaar maken bij het college. Dit betekent dat zij aan kunnen geven waarom zij van mening zijn dat de gevraagde vrijstelling niet moet worden verleend.

Indien er bedenkingen tegen een voorgenomen vrijstelling binnenkomen, dan worden alle betrokken personen uitgenodigd voor een hoorzitting. Alle partijen krijgen hierbij de gelegenheid om hun bedenkingen mondeling nader toe te lichten. Een hoorzitting wordt altijd zo snel mogelijk na afloop van de termijn voor de ter inzage legging gepland. Meestal is met een hoorzitting een termijn van maximaal twee weken gemoeid.

B&W sturen het voornemen samen met de eventueel gegrond verklaarde bedenkingen naar Gedeputeerde Staten (GS). GS horen de inspecteur voor de ruimtelijke ordening en nemen vervolgens het besluit al dan niet een verklaring van geen bezwaar af te geven.  Als GS een  verklaring van geen bezwaar afgeven, kan de gevraagde vrijstelling worden verleend.

De dorpsraad heeft een zienswijze ingediend tegen de voorgenomen vrijstelling. We hopen dat met onze zienswijze de plannen voor winturbines uiteindelijk toch nog worden tegengehouden. We zien nu dat er in het industriegebied een aantal vergunningaanvragen lopen voor windparken waarmee de noodzaak voor plaatsing in de Quarlespolder is komen te vervallen.

In de eerste week van juni 2005 geeft het college van Middelburg aan dat zij ondanks de ingediende zienswijze medewerking wil verlenen aan de bouw van het windpark. De gemeente Borsele laat een week later weten dat ook zij haar medewerking verlenen aan de artikel 19 WRO procedure. Tot 14 juli kan hiertegen bezwaar worden gemaakt.

De dorpsraad heeft op 13 juli haar bezwaar tegen de voorgenomen procedure ingediend.

Eindoordeel

Nadat we voor de zomervakantie onze bezwaren nogmaals aan de gemeente hebben laten weten lezen we in oktober in de krant dat GS een verklaring van geen bezwaar tegen de aanpassing van het bestemmingsplan hebben afgegeven. Het college kan nu dus een vergunning verlenen voor de bouw van het windpark. De verwachting is dat dit gebeurd. Formeel kan ook hierop weer bezwaar etc worden ingediend maar dit lijkt niet echt zinvol meer.

 

De dorpsraad heeft met relevante argumenten geprobeerd de bouw van het windpark op deze locatie te voorkomen. Helaas vindt men dat deze argumenten niet opwegen tegen het maatschappelijk belang van het windpark. Hier moeten we het dan maar mee doen.

 

Op 15 november 2005 wordt de vergunning verleend. Op 17 november ontvangen we een afschrift van de vergunning en een motivatie waarom deze ondanks onze bezwaren toch is verleent.

 

 


2. Winwind... Windturbinepark in het Sloegebied

Eind november 2004 worden we uitgenodigd om op 9 december 2004 een bijeenkomst bij te wonen waarin de plannen voor een windpark binnen de grenzen van het industriegebied worden gepresenteerd. Op deze avond wordt aan ons het initiatief van Winwind, ProRail en Zeeland Seaports gepresenteerd.

 

Een 25 turbines met een masthoogte van 100 meter en een tiphoogte van 145 meter. De turbines leveren per stuk 3Mw op en zijn dus gezamenlijk goed voor 75Mw. Dit is meer dan 1/3 van het door de provincie gewenste vermogen van 210Mw in 2010. Het bijzonder van de turbines is het feit dat ze over het spoor staan opgesteld.

 

Het lijkt er dus op dat de windturbines uit de industriezone zijn gehaald en de noodzaak voor plaatsing buiten het industriegebied voor wat betreft de volle geluidzone geheel is komen te vervallen. Wethouder Vermuë nuanceert dit enigszins, zij geeft aan dat op zijn vroegst eind 2005 wettelijke duidelijkheid komt over de zoneringregels. Op dit moment is de geluidruimte vol en moeten de turbines nog worden meegenomen in de zoneberekening.

 

Ook de hoogte van de masten is niet conform bestemmingsplan. Hiervoor zal dus ook een vrijstelling noodzakelijk zijn. De dorpsraad vind het industriegebied dé locatie voor windturbines rondom onze kern. Het plan Quarlespolder kan hierdoor wat ons betreft worden heroverwogen. (Nieuwe feiten.... nieuwe visies...)

 

De dorpsraad van Nieuwdorp staat dus in beginsel niet negatief tegenover het plan al hebben we wat bedenkingen over de molens die het dichtst bij de kern komen. We hebben geen duidelijkheid over de geluidproductie en zullen dus aandringen op gegevens hierover.

 

Daarnaast is er nog de onduidelijkheid over de gevaren die kunnen optreden met de treinen geladen met gas en andere niet zo prettige stoffen. Het rangeerterrein staat dagelijks afgeladen met treinen en dan wordt het risico een stuk hoger.

 

Al met al moet er nog de nodige onduidelijkheid over het plan worden opgehelderd. Mede gezien de zaken rondom het plan Quarlespolder dan betreuren we het dat de plannen nu pas bekend zijn gemaakt. Het plan voor de turbines aan de Bernhardweg in de Quarlespolder zou indien dit plan bekend was toch minimaal op losse schroeven zijn komen te staan...

 

Op 13 januari wordt in de gemeenteraadsvergadering ineens een ontwerpvoorstel ter tafel gebracht. Dit ontwerpvoorstel maakt het voor de gemeente mogelijk om binnen een jaar beleid te maken voor windturbines in het Sloegebied. Het huidige beleid biedt wellicht niet de juiste argumenten om bepaalde vormen van 'ongewenste windparken' uit te sluiten.

 

In juni 2005 horen we van de wethouder dat de gemeente geen medewerking zal verlenen aan het WinWind windpark in verband met de hoogte en veiligheidsaspecten.

 

 

 

 

 

 

Bijlage 1 Bezwaar windturbines Quarlespolder

 

 

Aan: de Gemeenteraad van de gemeente Borsele

Postbus 1

4450 AA HEINKENSZAND

Nieuwdorp, 15 november 2004

 

 

Onderwerp: bezwaar besluiten betreffende de windturbines aan de Bernhardweg (Quarlespolder)

 

Geachte raad, geachte commissie bezwaarschriften ,

 

Hierbij dienen wij onze definitieve bezwaren in tegen de door de Gemeenteraad genomen besluiten op 9 september 2004 (raadsstuk C10) en het hier aan gekoppelde besluit op 4 oktober 2004 (agendapunt C3) inzake het plaatsen van windturbines aan de Bernhardweg in de Quarlespolder. (De betreffende agendapunten zijn in uw bezit en derhalve niet aan dit bezwaar toegevoegd)

Wij menen tegen de eerder genoemde besluiten bezwaar te kunnen maken op de volgende gronden:

1. zorgvuldigheidsbeginsel.

2. rechtszekerheidsbeginsel. (gelijkheid behandeling)

3. onbehoorlijk bestuur.

4. motiveringsbeginsel

 

1. ZORGVULDIGHEIDSBEGINSEL

Nadat de meerderheid van de gemeenteraad tijdens de raadsvergadering van februari de plaatsing van windturbines in de Quarlespolder niet toestond is door de initiatiefnemers bezwaar gemaakt tegen dit besluit. Op 9 september diende een besluit genomen te worden over het ingediende bezwaar van de initiatiefnemers. Het raadstuk C10 stelde de adviescommissie bezwaarschriften voor het: "Het bezwaar deels ongegrond, en deels gegrond te verklaren", In het gekoppelde raadsvoorstel staat vervolgens het besluit: "Het bezwaar ongegrond te verklaren". Het besluit rept met geen woord over het herroepen van het besluit van 5 februari 2004 om geen medewerking te verlenen. Omdat er geen sprake is geweest van een amendement of motie tijdens deze raadsvergadering herleefd in onze ogen dat vorige besluit, te weten: "Geen medewerking verlenen aan de bouw van het windpark". In de aanloop naar de raadsvergadering hebben wij na lezen van het voorstel de conclusie getrokken dat indien de raad negatief zou besluiten er een nieuw raadsvoorstel zou moeten komen.

Omdat uit navraag bleek dat diverse mensen een andere uitleg gaven aan het raadsstuk is besloten, om van het recht op inspraak gebruik te maken. Hierdoor bestond voor ons de mogelijkheid om bij een eventuele motie of amendement aan de raad te vragen om bij een


gegrond verklaring van het bezwaar het advies aan te passen zodat er een optie voor 4 turbines in kon worden verwerkt.

Het feit dat de dorpsraad niet mocht inspreken betekend volgens ons dat er geen voorstel was waarin een hernieuwde overweging voor de plaatsing van turbines ter sprake zou komen. Immers op een dergelijk voorstel had inspraak mogelijk moeten zijn.

Na de in onze ogen uiterst rommelig verlopen raadsvergadering hebben we mede omdat de notulen uitbleven het raadsleden spreekuur bezocht om meer duidelijkheid te verkrijgen over hetgeen er nu besloten was. Dit raadsleden spreekuur bracht ons geen duidelijkheid over het besluit.

Samengevat stellen we dat het besluit op 9 september niet eenduidig en onvolledig was. Door ondanks het bekend zijn van onze bezwaren, en zonder dat er notulen van de voorgaande raadsvergadering waren in oktober een vervolgbesluit te nemen moeten we de gemeenteraad onzorgvuldigheid verwijten.

 

2. RECHTSZEKERHEIDSBEGINSEL (Gelijkheidsbeginsel.)

Na de stemming van de raad op 9 september waar bleek dat visies onder druk kunnen wijzigen, hebben we besloten om te wachten met onze reactie tot het moment dat we de notulen van de vergadering hadden bestudeerd. Nadat een maand later, wegens omstandigheden, geen notulen maar wel een nieuw voorstel ter tafel kwam konden we niet anders dan op basis van bovenvermelde gegevens bezwaar in dienen.

Gezien het traject dat tussen februari en september liep achten wij het niet meer dan normaal dat de raad van de gemeente Borsele, rekening houdend met haar verdeeldheid, bij een gegrond verklaring van het bezwaar een gewijzigd raadsvoorstel zou eisen waarin de opties die door de dorpsraad Nieuwdorp zijn verwoord daadwerkelijk waren meegenomen. Temeer omdat ons voor de vergadering van 9 september ter ore was gekomen dat het plaatsen van minder turbines door de initiatiefnemers in fractiebespreking als bespreekbaar/aanvaardbaar was aangegeven.

Tijdens het voortraject is de dorpsraad pas laat in het traject als belanghebbende partij op de hoogte gebracht van het ingediende bezwaar van de initiatiefnemers. Van dat bezwaar is overigens aan ons door de gemeente nooit een afschrift gezonden.

Het raadsvoorstel van februari spreekt over 12 turbines terwijl de dorpsraad tijdens alle eerdere overleggen aangaf maximaal 10 turbines te willen voorleggen aan de bewoners.

Om onze visie te ondersteunen gaven wij onder meer de argumentatie

  • De opstelling van de turbines, is niet in lijn maar volgt de dijk.
  • Afstand t.o.v. de kern
  • hoogte van de turbines
  • waarde die wij aan de Sloekreek toedichten
  • plaatsing buiten het industriegebied
  • Afstand tot de Quarlespolderweg

 

Een meerderheid van de raad was op de hoogte van de mogelijkheid die door de initiatiefnemers geboden werd om tot een compromis te komen. Omdat de raad deze overweging mee had kunnen nemen in de afweging vinden wij dat het rechtszekerheidsbeginsel geschonden is.

3. ONBEHOORLIJK BESTUUR

Het draaien als een blad in de wind is volgens ons geen bezwaargrond, maar een bijkomstigheid van onze democratie. Het nemen van een besluit dat niet op de agenda stond zonder motie / amendement en daarbij belanghebbende de mogelijkheid tot inspraak te onthouden is dat echter wel. Een van de kenmerken van onze rechtstaat is het feit dat besluiten volgens de spelregels moeten worden voorbereid. Vervolgens doet iedereen hierover zijn zegje en wordt een besluit al dan niet bekrachtigd. De gang van zaken zoals deze in het traject van de al dan niet plaatsing van windturbines in de Quarlespolder wordt gevolgd wijkt hier in onze ogen sterk van af.

Nadat duidelijk werd dat het advies van de bezwarencommissie niet werd overgenomen had men de verdere discussie met inspraak moment naar een volgende vergadering moeten verplaatsen. Dit is niet gebeurd waardoor ons een compromis voorstel is onthouden.

Aan de voorkant van het traject was aangegeven dat de gemeente het advies van de dorpsraad als zwaarwegend zou meenemen. Het steekt ons dan ook dat dit advies als niet objectief terzijde wordt geschoven. Wij vragen ons dan ook af wat de reden was om in de eerste plaats de mening van de dorpsraad te vragen.

Hiermee rekening houdend had het de gemeente gesierd om in een overleg beide partijen nader tot elkaar te laten komen. Het steekt ons dat de meerderheid van de raad het blijkbaar van minder belang om naar dorpsraden te luisteren en geeft zodoende blijk van weinig respect voor het werk dat de dorpsraden in het belang van hun kern doen..

Meer dan dat vinden wij dat in dit geval de spelregels voor het nemen van een rechtvaardige beslissing niet zijn nageleefd, wat ons bezwaar op het onderdeel onbehoorlijk bestuur onderschrijft.

 

4. MOTIVERINGSBEGINSEL

Een lid van de raad geeft in zijn motivatie duidelijk aan dat hij door een bepaalde groep burgers gekozen is. Uit zijn motivatie blijkt dat een lobby door een aantal van zijn kiezers de reden is van zijn aangepaste mening. De gebruikte argumentatie was in onze ogen zodanig gebrekkig dat we deze willen gebruiken om tevens bezwaar te maken op basis van het motiveringsbeginsel

De dorpsraad heeft aangegeven niet afwijzend te staan tegen kleine, een inrichting ondersteunende, turbies, maar wel tegen bijna 100 meter hoge gezichtsbepalende industriële turbines die ook nog eens precies buiten het industriegebied worden geparkeerd. Windturbine parken vallen wel degelijk onder de noemer industrie. De motivering dat Middelburg haar gedeelte van het park laat doorgaan is geen argument omdat Middelburg het alternatief van een Sloegebied ontbeert. Met deze loze argumenten wordt volgens ons een opzienbarende draai gecamoufleerd.

 

Verwachte uitkomst van het bezwaar.

Gezien bovenstaande feiten kunt u niet anders dan ons bezwaarschrift gegrond verklaren en als gevolg hierop op basis van het op 9 september 2004 genomen besluit een nieuw voorstel maken:

De dorpsraad verwacht op basis van het bovenstaande op korte termijn een nieuw voorstel waarin de plaatsing van de windturbines ter sprake komt. Hierin verwachten we

  • een keuze tussen geen, 4, 5 of 6 turbines.
  • In het nieuwe voorstel staat een duidelijke stelling name van de gemeente Borsele waardoor uitbreiding van het park in de toekomst niet zondermeer doorgang kan vinden.
  • Vaststelling van de maximumhoogte zodat bij de eerstvolgende vervanging waarvoor geen vergunning nodig is er niet ineens hogere turbines komen.
  • In het voorstel wordt aangegeven waar binnen de gemeente Borsele de diverse soorten windturbines kunnen worden geplaatst.
  • De laatste aanpassingen m.b.t. geluidzonering worden in het voorstel meegenomen. immers; Windturbines vallen sinds kort buiten de geluidzonering van het industriegebied wat er toe zal leiden dat het Sloegebied en het omringende gebied in de toekomst uitbreiding van het aantal turbines tegemoet zal kunnen zien.

 

Dorpsraad Nieuwdorp

 


Bijlage 2 Zienswijze windpark Quarlespolder

Geacht college van Burgemeester en Wethouders,

 

De dorpsraad van Nieuwdorp wil middels deze brief haar zienswijze indienen op de vrijstellingsprocedure artikel 19, lid 1 WRO ten behoeve van het plan Windpark Bernhardweg.

 

De dorpsraad is omdat zij, vanaf het begin van de procedure tot aan de besluitvorming, in de procedure betrokken is geweest belanghebbend. De mening van de dorpsraad "windparken horen thuis binnen de grenzen van het industriegebied (Sloegebied)" wordt door het merendeel van de inwoners én bewoners in het buitengebied onderschreven.

 

De dorpsraad van Nieuwdorp vindt dat om onderstaande redenen geen vrijstelling kan worden verleend op het geldende bestemmingsplan:

1.  zwaarwegende maatschappelijke belangen niet aanwezig.

2.  geen artikel 19 procedure noodzakelijk bij invoegen in de herziening van het bestemmingsplan landelijk gebied.

3.  onduidelijkheid over de uiteindelijke voorwaarden voor vrijstelling

4.  locatie is onjuist

  • Quarlespolder is een aandachtsgebied voor landschap
  • MER locatie Quarlespolder in 1996 afgewezen als gebied voor grootschalige windparken
  • Belevingsintensiteit
  • Plan is niet kleinschalig.
  • Visuele overlast

5.  toegezegde input Nieuwdorp over het aantal niet meegenomen.

 

Onze argumenten worden hieronder gemotiveerd

 

1. Zwaarwegende maatschappelijke belangen niet aanwezig.

De kernvraag die in een artikel 19 procedure moet worden beantwoord is de vraag;

"Is er een zwaarwegend maatschappelijk belang dat pleit voor doorgaan van het project?"

 

De dorpsraad is geen tegenstander van windenergie maar vindt de locatiekeuze onjuist.

Beperkingen m.b.t. de geluidruimte was tot op heden de enige reden om binnen de grenzen van de voorkeurslocatie, het industriegebied, geen grootschalige windparken op te richten. Het door overheden ondertekende BLOW convenant kon worden gebruikt als motivatie voor een maatschappelijk belang om buiten dit gebied op zoek te gaan naar een alternatieve locatie.

Nieuwe inzichten geven aan dat plaatsing van windturbines in het industriegebied (Sloegebied) mogelijk is en maatschappelijk gezien de voorkeur geniet. De provincie heeft in oktober 2004 het omgevingsplan

vastgesteld. Hierin valt over de plaatsing van windturbines het volgende terug te lezen: "Gezien de ruimtelijke impact van de nieuwste generatie windmolens wordt in het omgevingsplan voor nieuwe projecten een verdergaande concentratie voorgestaan op een beperkt aantal grootschalige locaties. Hierbij wordt gedacht aan de locaties Neeltje Jans, Sloegebied en Kanaalzone."

De polders rondom het Sloegebied zijn géén onderdeel van dit gebied!

 

Binnenkort zal wettelijk worden vastgelegd dat windturbines niet meetellen in de geldende geluidcontour voor het industriegebied. GS kan vooruitlopend hierop al windparken in het industriegebied toestaan. In de eerste maanden van 2005 zien we al aanvragen voor 25 turbines in het industriegebied langs de Europaweg terug en zijn er vergevorderde plannen voor windparken (WinWind) waarvoor nog geen vergunning is aangevraagd.

 

Tellen we dit op bij het feit dat de paar Mw die het voorgestelde park opwekt niet in verhouding staat met de maatschappelijke weerstand die het park genereert, dan zien we dat de enige belangen die momenteel met het doorgaan van het windpark zijn verweven, de financiële belangen, van de participanten zijn.

Zij de lusten, wij de lasten is niet verenigbaar met zwaarwegende maatschappelijke belangen. Met alleen de BLOW overeenkomst als geldig argument kan er met de mogelijkheden binnen het industriegebied hier geen sprake meer zijn van zwaarwegende maatschappelijke belangen. Het antwoord op de kernvraag is hiermee beantwoord!

 

2. Bestemmingsplan buitengebied wordt op dit moment herzien

Tot medio 2000 werd een artikel 19 procedure gebruikt om bij 'zwaarwegende belangen' vooruitlopend op een bestemmingsplanherziening een uitzondering te maken op het geldende bestemmingsplan. Na 2000 is de artikel 19 procedure een manier geworden om via een kortere procedure (met minder inspraak) een bestemmingsplan op onderdelen te wijzigen. Dit is een van de redenen dat de artikel 19 procedure in de nieuwe WRO ter discussie staat.[1]

 

De dorpsraad vind dat, indien de noodzaak nog bestaat, het onderdeel windparken buiten de industriezone als bespreekpunt in het te herziene bestemmingsplan landelijk gebied moet wordt opgenomen. De gemeente is na vaststelling van de Borsatlas begonnen met de herziening van het bestemmingsplan buitengebied. Dit plan wordt na verwachting medio 2008 na een "volledige" niet versnelde procedure met input, inspraak, hoor en wederhoor afgerond. Dat is ruim voor de in het BLOW convenant als kritisch genoemde datum 31 december 2010.

In tegenstelling tot de locatie Quarlespolder waar met een artikel 19 procedure aan vrijstelling wordt gedacht wordt voor windparken in het industriegebied door de gemeente Borsele op dit moment een aanpassing aan de bestemmingsplannen voorbereid om de regels aan te scherpen. Het is in dat licht bezien niet goed dat dit beladen onderwerp via een artikel 19, lid 1 WRO procedure wordt afgewerkt!

 

3. Onduidelijkheid over de uiteindelijke voorwaarden voor vrijstelling

De in de gemeente Borsele ter inzage liggende documenten bieden geen duidelijk inzicht in de voorwaarden die aan de vrijstelling zijn verbonden. Wij missen in de procedure de voorwaarden die worden gesteld aan hoogte en geluid en vrezen dat door het ontbreken hiervan deze vrijstelling niet de laatste, maar wel de laatst aanvechtbare zal zijn. De hoogte en dimensionering van het park wordt op dit moment bepaald door de aanvliegroute van het vliegveld. Regelgeving in dit gebied mag niet aan externe factoren worden gekoppeld waardoor bij aanpassingen elders hier ineens meer en hogere turbines mogelijk worden. Na het doornemen van de stukken blijft onduidelijkheid over factoren zoals geluid, schaduw en ander vormen van hinder. Wij vinden dat eerst duidelijkheid over al deze punten moet bestaan om zo mogelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Het is voor ons niet aanvaardbaar dat de gemeente Borsele punten als hoogte, locatie, geluidsproductie en veiligheid voor parken in het Industriegebied wel aan voorwaarden wil verbinden maar voor het windpark dat al op een maatschappelijk niet gewenst plaats komt geen voorwaarden schept.

 

4. Locatie is onjuist

De mening van de dorpsraad Nieuwdorp mag als bekend worden verondersteld

"Windparken horen thuis in het Industriegebied en niet net daarnaast, er is ruimte voor windparken binnen de grenzen van het industriegebied."

De inwoners van Nieuwdorp zijn het hiermee eens. De vergunning aanvragen voor 25 turbines aan de Europaweg, in het industriegebied, onderschrijven deze mening!

 

Hieronder volgt een aantal argumenten m.b.t. de in onze ogen foute locatiekeuze :

 

4.1 Quarlespolder is een aandachtsgebied voor landschap

De Quarlespolder die de resten van de Sloekreek herbergt valt volgens de provinciale notitie "Handreiking Windenergie" onder de noemer aandachtsgebied landschap. In deze aandachtsgebieden geldt voor kleinschalige windparken een extra zorgvuldige afweging[2]

 

De dorpsraad van Nieuwdorp heeft de Quarlespolderweg in het in 2004 aan de provincie aangeboden visiedocument benoemd als een grens van haar aandachtsgebied met daarbij de opmerking dat dit gebied moet worden ingepast in de groene buffer rondom het industriegebied.

Daarnaast is het de 'nieuwe' visie van de provincie om windturbines te concentreren in een aantal gebieden waaronder het Sloegebied. Het Sloegebied is voor de dorpsraad een synoniem voor het industriegebied welke door de Bernhardweg en de dijken hiernaast hard wordt gemarkeerd.

 

De Sloekreek, aan de Oostkant van de Quarlespolder is een gebied met bovengemiddelde natuurwaarde. Terwijl men aan alle kanten probeert om de groen-blauwe oase te behouden wordt zonder dringende noodzaak weer een gebied met natuurwaarde opgeofferd. Met name het gebied tussen de zeedijk van de Jacobpolder en de Quarlespolderweg waar turbine 11 en 12 staan ingetekend heeft voor ons een hoge waarde. Hoewel in dit gebied volgens de onderbouwing aan gestelde randvoorwaarden wordt voldaan is plaatsing van deze twee turbines zeer zeker niet gewenst. Omdat er meer bedreigde gebieden bestaan snappen we dat Zeeuwse natuurorganisaties hun pijlen niet direct richten op de Sloekreek. Voor de bewoners van Nieuwdorp gelden evenwel andere afwegingen. De provincie zou in de trant van de door haar voorgestane keuze groen voor rood in dit geval de overlast voor de kern kunnen compenseren.

 

Het gebied zou, mits enigszins aangepast, conform provinciaal beleid: "Kansen voor onze omgeving" een onderdeel van een groene slinger moeten worden waardoor aansluiting tussen Sloebos en wellicht het Veerse meer wordt gerealiseerd. Door het aanleggen van fiets- en skate paden kan een recreatief aantrekkelijk gebied worden gecreëerd waarmee Nieuwdorp ook van de groene kant van het provinciale 2-sporen beleid kan meeprofiteren. De betreffende agrariërs zouden middels een beheerovereenkomst extra inkomsten kunnen genereren, waardoor een win-win situatie kan worden gecreëerd.

 

4.2 MER locatie Quarlespolder in 1996 afgewezen als gebied voor grootschalige windparken

In de ruimtelijke onderbouwing wordt gebruik gemaakt van een document uit 1999 "Streekplanuitwerking Windenergie" De hier gebruikte modellen gaan uit van parken die mede door de hoogte en het vermogen aanzienlijk minder impact op hun omgeving hadden. We vinden het daarom niet correct dat de locatie Quarlespolder welke na onderzoek in 1996 reeds was afgevallen als gebied voor grootschalige windparken nu met de streekplanuitwerking van 1999 in de hand ineens weer als gebied voor grootschalige windparken ter tafel komt.

 

4.3 Belevingsintensiteit

In de onderbouwing wordt het plangebied omschreven als locatie tegen de rand van het industriegebied, waar de plaatsing van turbines wegvalt tegen de contouren van het industriegebied.

Het Industriegebied en de Quarlespolder worden door de Bernhardweg van elkaar gescheiden. Aan de ene kant een economische peiler en aan de andere zijde van de weg een groene peiler.

Wij vinden dat de belevingsintensiteit van dit gebied mede wordt bepaald door het aantal mensen dat over de drukke Bernhardweg rijdt. Door windparken in de Quarlespolder te plaatsen wordt deze visuele scheiding doorbroken en wordt een ook door de provincie ongewenst grijs gebied gecreëerd.

De provinciale visie over grijze gebieden is in het document "koersen voor onze omgeving" duidelijk terug te vinden. Men stelt hierin dat grijze gebieden tussen industriegebieden en overige ruimten zo klein mogelijk dienen te worden gehouden.

 

4.4 Visuele hinder vanuit Nieuwdorp

Over de Quarlespolder wordt in de "Handreiking windenergie" geschreven dat het een gebied is wat vanuit verschillende zichtpunten een verschillende achtergrond heeft.  De ter inzage liggende documenten beschrijven het zicht op de molens vanuit allerlei richtingen waarbij de turbines voor een groot aantal gezichtspunten inderdaad wegvallen. Voor Nieuwdorp gaat dit niet op. De onderbouwing stelt dat 4 op Borsels grondgebied geplaatste molens te weten 9 t/m 12 wel degelijk zichtbaar zijn en daarmee zorgen voor horizon vervuiling aan een van de weinige ongerepte zijden van de kern.

Indien sprake was geweest van de oorspronkelijke 10 turbines zou de overlast aanzienlijk minder zijn geweest temeer omdat de opstelling niet in lijn staat maar de bocht van de dijk volgt.

 

4.5 Geen kleinschalige windpark

In de onderbouwing kunnen we terugvinden dat de gemeente in het kader van de BLOW overeenkomst de taak had om te onderzoeken of een aantal in 1996 afgevallen MER-onderzoekslocaties voor grootschalige opwekking windenergie, waaronder de Quarlespolder in Borsele, kon worden meegenomen bij de studie naar mogelijkheden voor kleinschalige windparken. Het huidige plan past met 12 turbines niet in de definitie kleinschalig zoals die door de gemeente Borsele in haar Borsatlas wordt gehanteerd. Het is dus niet meer dan logisch het park op één van de locaties voor grootschalige parken te realiseren. Overigens geldt in de Quarlespolder, een aandachtsgebied natuurwaarden, voor kleinschalige windparken al dat een extra zorgvuldige afweging moet worden gemaakt. Wij hebben van die extra zorgvuldigheid niets kunnen bespeuren.

 

5. Geen rekening gehouden met de mening van Nieuwdorp betreffende aantal

Het meest opmerkelijke vinden wij dat de mening van mensen die rondom het beoogde windpark wonen in dit geval niet meeweegt in de besluitvorming. We twijfelen er niet aan dat als de dorpsraad voor het windpark zou zijn geweest dit ongetwijfeld wel in de onderbouwing zou zijn vermeld. Nu dit niet het geval is lijkt die mening niet meer van belang. De dorpsraad heeft tijdens het gesprek in 2003 aangegeven maximaal 10 turbines mee te willen nemen in hun overweging. In de verder procesgang is vervolgens van 12 turbines uitgegaan. Vanaf de eerste concept versie van het collegeadvies tijdens inspraak en via een bezwaar is dit door de dorpsraad aangegeven, en is de eis gesteld dat er een beslispunt over 10, 11 of 12 turbines in het advies moest zitten. Ondanks toezeggingen die ook nu nog in de onderbouwing staan (paragraaf 6.2) is dit niet gebeurd. Tijdens de gesprekken was sprake van een kleinschalig windpark met max. 10 turbines. "We gaan uit van 10 maar indien het mogelijk is kunnen het er maximaal 12 worden." Wij vinden het onjuist dat een negatieve visie van de omwonenden niet in het rapport is opgenomen. Wij vinden dat de mening van de bewoners die door de dorpsraad is verwoord niet naar waarde is geschat, waardoor een niet gewenste keuze (geen maatschappelijk draagvlak) is doorgedrukt. Het overleg was blijkbaar niet meer dan een vereiste procedure stap... een papieren tijger!

 

Resumerend:

  • è Het geldende bestemmingsplan uit 1998 biedt geen ruimte voor windturbines.
  • è Het plan staat op meerder punten haaks op de nu geldende provinciale visie
  • è De Borsatlas is niets minder of meer dan een structuurschets
  • è Kleinschalig is tot 10 molens.
  • è Er moet op 1 januari 2011 aan de in BLOW overeenkomst worden voldaan.
  • è Het bestemmingsplan landelijk gebied waarop de vrijstelling van toepassing is wordt op dit moment vernieuwd en zal medio 2008 worden vastgesteld.
  • è Er is in de nabije omgeving van het windpark om diverse redenen weerstand tegen het park, waarvoor geen noodzaak is omdat het op een andere locatie kan worden gerealiseerd.
  • è Op dit moment lopen er vergunningaanvragen voor tenminste 25 turbines binnen het industriegebied aan de Europaweg.
  • è Doorgaan van dit park biedt geen garantie voor toekomstige ontwikkelingen. Er is geen duidelijkheid over de voorwaarden waardoor in de toekomst meer en hogere turbines niet uitgesloten zijn.

 

Ik ga er vanuit dat u met deze punten in uw afweging tot een rechtvaardig besluit komt waarbij de lusten van enkelen niet boven de lasten van velen worden gesteld. En dat in de vrijstelling de mening van Nieuwdorp voor wat betreft aantal en locatie wel degelijk mee zal wegen.

 

Hoogachtend,

 

 

 

 

 

Dhr. J.G. Polderdijk,                              Dhr. H.W.J. van Dam,

Voorzitter                                           Secretaris

 

 

 

 



[1] Website www.milieuhulp.nl; website van de 12 regionale natuurorganisaties

[2] Handreiking windenergie; voor gemeentelijke gebiedsvisie en bestemmingsplan; provincie zeeland;januari 2002

 

Copyright © 2016. All Rights Reserved.