Gemeente ziet bladerbak niet zitten

Tijdens de gesprekken over het weitje hebben we gevraagd of de gemeente bij wijze van proef in Nieuwdorp een bladerbak wil plaatsen. In vele gemeenten in Nederland wordt een bladerbak of korf geplaatst op plekken waar veel overlast van vallend blad is. In Nieuwdorp is dit vooral het geval bij de dikke taaie bladeren van de platanen in de omgeving van de Ring/Oranjeplein. Het duurt lang voor ze vergaan en ze in de groene bak doen is niet echt een optie. Er is al zo veel snoeiafval in deze tijd.

De gemeente ziet een proef niet zitten om redenen die ons vreemd in de oren klinken. In de reactie lezen we het volgende: "We hebben op het gebied van bladkorven geen beleid, verzoeken in het verleden hebben we afgewezen. Het ledigen van de korven is een dure beheermaatregel waar we geen budget voor hebben. Als we het op Nieuwdorp wel gaan doen zullen we dit gemeentebreed moeten oppakken. Vooralsnog is hier geen budget voor."

Dat er geen beleid is is geen reden om iets niet te doen. Dan komen we echt nooit een stap verder. Verzoeken in het verleden hebben we afgewezen. Dat is in onze ogen een magere motivatie. Wij denken zelf dat een proef niet per definitie betekend dat het plan uitgevoerd moet worden. Uit de evaluatie kan worden bekeken of een proef wat oplevert. Daarbij vinden we dat opleveren niet alleen in geld valt uit te drukken. Het woongenot mag ook worden meegerekend vinden wij. Daarnaast betekend een proef in plaats A toch niet automatisch die zelfde voorziening plaatsen in plaats B tot en met Z? Daarnaast is het voeren van een proef een incidenteel iets. En als wij goed zijn geïnformeerd is er altijd wel wat incidenteel geld beschikbaar? Overigens willen de inwoners die bladerbak zelf vullen dus dat bespaart dan toch weer een paar manuren bladblazen. Misschien levert ons idee zelfs wel een besparing op... Maar zonder proef zullen we dat niet weten.

We hopen dat de gemeente Borsele toch nog eens serieus naar een proef met een bladerbak gaat kijken. Vooralsnog zit er niets anders op dan de bladeroverlast via de app "Buiten beter" te melden. Misschien dat je dat nog een taart oplevert ;-)