Werkgroep begraafplaats opgericht

Graven waar grafrechten op rusten werden altijd door de gemeente onderhouden. Dat zal ook zo blijven. Van de graven waarop geen grafrechten meer rusten, zullen de stenen verwijderd worden. Echter, dankzij vrijwilligers die zich hebben aangemeld voor de werkgroep Nieuwdorp , zal dit (voorlopig) niet worden uitgevoerd. De werkgroep gaat dit jaar namelijk zorgdragen voor de oude grafstenen zonder rechten, voor zover de familie dit niet doet. Momenteel is de gemeente bezig met het maken van een goed overzicht van om welke graven het precies gaat.

De werkgroep gaat in samenwerking met Landschapsbeheer Zeeland een werkplan maken aan de hand van het overzicht. Onlangs is een bijeenkomst geweest op het gemeentehuis, waar ook de werkgroepen van 4 andere dorpen aanwezig waren. De gemeenteambtenaar gaf uitleg.

Begin mei zal tijdens een bezoek aan de begraafplaats een start worden gemaakt met het werkplan. Afgesproken is dat de gemeente hiervan ook een exemplaar ontvangt. Later die maand start de werkgroep met de uitvoering. Ze zullen eenvoudige onderhoudswerkzaamheden voor hun rekening nemen die gericht zijn op het behoud van de begraafplaats zoals deze is. Wie mee wil helpen is welkom. Eind 2012 zal samen met de gemeente een evaluatie plaatsvinden. Indien de werkzaamheden en samenwerking goed zijn verlopen, zal deze manier van werken worden voortgezet.

Meer informatie of aanmelden als vrijwilliger: Anja de Vos (coördineert de vrijwilligers ) Coudorp 11 Nieuwdorp of email