Dorpsraad Nieuwdorp

Facebook Image

reactie@dorpsraadnieuwdorp.nl

Gemengde gevoelens na Rabo-gesprek

Dinsdag 14 juli is een delegatie van leden van de dorpsraden van Lewedorp, Borsele en Nieuwdorp bij de Rabobank op bezoek geweest om de sluiting van de geldautomaten te bespreken. We zaten rond de tafel met directeur particulieren Anita Suijkerbuijk, en Directeur bedrijfsmanagement Dennis Bernhard en Ellen Koppert van de Communicatie afdeling van de Rabobank

 
Het gesprek had niet het resultaat waar wij als dorpsraden op hadden gehoopt. De eerlijkheid gebied te zeggen dat we dat ook wel een beetje hadden verwacht. De Rabobank blijft bij het besluit om de geldautomaten in Nieuwdorp, Lewedorp en Borssele te sluiten. Het gesprek dat wat ons betreft beter een maand eerder gevoerd had mogen worden heeft ons desondanks toch wat meer begrip voor de Rabobank werkwijze gegeven.  Hoewel we nog steeds zeer ongelukkig zijn met de sluiting kunnen we dankzij de informatie die we van de Rabo directie kregen met andere ogen naar het geheel kijken.

De argumentatie voor sluiting die in de krant werd genoemd bleek niet helemaal volledig. De Rabobank heeft ook niet echt de moeite genomen om die informatie voor ons volledig te maken. Dit werd door de Rabobank ook onderkend. De informatie voorziening naar ons en andere belanghebbende wordt door de Rabobank meegenomen als aandachtspunt. Het nieuws bereikte ons als een donderslag bij heldere hemel….. en bij onweer hoort donder.. (zoals dhr Raas van de dorpsraad Lewedorp dat mooi verwoorde)

Dhr Bernhard vertelde ons dat de Rabobank op korte termijn 10 van de 55 geldautomaten moet vernieuwen. Omdat de kosten hiervoor aanzienlijk zijn heeft men besloten om een aantal geldautomaten te schrappen en de overblijvende apparaten eventueel op andere plaatsen opnieuw in te zetten. De Rabobank heeft hiervoor nieuw beleid in het leven geroepen. Plaatsing van een geldautomaat wordt getoetst aan de volgende criteria:
- het aantal transacties
- is het geld op de locatie uitgeefbaar
- is er een mogelijkheid tot pinnen bij de winkeliers of is dit eenvoudig te realiseren?
- wat is de reisafstand voor een alternatief
- en last but not least... doen we het voor Rabo klanten of voor die van de ....bank(vul in wat er op uw bankpas staat).

Gelet op deze criteria vallen - volgens de Rabobank - de automaten in Nieuwdorp, Lewedorp en Borssele sowieso af. Op andere plaatsen in Borsele wordt mogelijk een alternatieve locatie gezocht zodat de automaat makkelijker bereikbaar wordt.

De Rabobank geeft aan dat voor bestaande klanten die problemen denken te krijgen met het verdwijnen van de voorziening een "MAATWERK" oplossing wordt gezocht. Als u minder mobiele mensen kent of er zelf een bent blijf dan niet zitten met vragen maar neem contact op met de Rabobank. Tevens is de Rabobank op dit moment bezig met het bekijken van mede door klanten geopperde alternatieven. Hierover worden we binnenkort geïnformeerd. Vast staat wel dat de geldautomaten verdwijnen en dat handtekeningenacties of andere acties dit besluit niet terugdraaien.

Een door ons geopperd alternatief om met meerdere banken een geldautomaat te plaatsen werd door de Rabobank niet direct afgeschoten, maar is gezien de korte tijd die ons rest tot oktober in ons geval geen oplossing. Misschien dat de gemeenteraad van Borsele dit stokje van ons over wil nemen nu wij met ons gesprek voor hen de kastanjes uit het vuur hebben gehaald. We kunnen wel met alle bankpasjes geld halen uit een automaat waarvan de kosten drukken op de plaatsende bank. Het zou logischer zijn dat alle banken - via een verdeelsleutel - de kosten voor geldautomaten dragen. Hiermee voorkom je dat in een grote plaats in één straat 6 geldautomaten van 6 verschillende banken staan en niets in een kleinere plaats.

Copyright © 2016. All Rights Reserved.