Dorpsraad Nieuwdorp

Facebook Image

reactie@dorpsraadnieuwdorp.nl

Verkeer

In 2004 is er aan de invalswegen van de kern 2 maal een verkeerstelling gehouden.

Meting 1 is uitgevoerd tijdens de aanleg van de rotonde aan de Frankrijkweg in het Sloegebied. Meting 2 is na afloop van de aanleg uitgevoerd. Omdat het parkeerterrein aan de de Hertenweg in Aanleg was en het niet goed mogelijk was een teller neer te leggen tijdens meting 1, ontbreken hier de gegevens.

 

Resultaten verkeerstellingen Nieuwdorp 2004

aantal motorvoertuigen per etmaal op een gemiddelde werkdag

 

Meting 1

30-3-04 / 14-04-04

Meting 2

22-11-04/28-11-04

verschil

1 - 2

A. Hertenweg

2280

2150

+130

B. Hertenweg (P-terrein)

-

328

-

C. Lewedijk

1450

1040

+50

D. Havenweg

850

600

+250

E. Coudorp

1900

1300

+600

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De gemeente Borsele trekt op basis van de gegevenswaarden de volgende conclusie.

De gereden snelheid is redelijk hoog, gemiddeld 55 km/h, omdat de metingen gehouden zijn op de invalswegen, al dan niet gelegen in een hellingbaan. De gemeten snelheden zijn daaraan terug te voeren. De metingen in Nieuwdorp laten een beeld zien dat vergelijkbaar is met dat in andere kernen. De verkeersbelasting op de onderscheidene wegen is acceptabel. Dat de aanleg van de rotonde op de Frankrijkweg tot een verhoging heeft geleid is een logisch gevolg

 

Medio januari zal bekeken worden of de bebouwde komgrens aan Coudorp en de Lewedijk zodanig vorm gegeven kan worden dat er een meer remmende werking vanuit gaat. In november 2005 zijn hier door de gemeente remmende voorzieningen aangelegd. Op een aantal verkeersdeelnemers hebben deze voorzieningen geen invloed. De vraag is nu hoe op te treden tegen deze groep voordat er ongelukken gebeuren.

 

 

Parkeren.

Met de toename van het aantal auto's per huishouden merken we dat de straten steeds onoverzichtelijker worden. De Havenweg doorkomen zonder een of meerdere keren tussen geparkeerde auto's te moeten wachten lijkt welhaast onmogelijk.

 

Ook op andere plekken zorgen geparkeerde auto's voor hinderlijke situaties. We hebben kunnen constateren dat het parkeerterrein aan de Hertenweg daar wat opluchting geeft maar door het toenemen van uitritten waarvoor weer niet kan worden geparkeerd worden op andere plekken de parkeermogelijkheden weer minder.

 

Op dit moment ontvangt de dorpsraad geregeld opmerkingen over de wijze van parkeren van diverse dorpsbewoners. De dorpsraad vindt dat het zorgdragen voor een normaal parkeergedrag van bewoners niet haar taak is. We willen er op wijzen dat de meeste irritaties m.b.t. parkeren middels overleg kunnen worden opgelost.

 

Wie een oplossing heeft mag het zeggen....

wij weten het vooralsnog niet!

 

Fietsbrug

Na de ingebruikname van de Westerschelde tunnel worden een groot aantal kruisingen met de SLoeweg (N62) afgesloten. Ondanks de vele klachten hierover worden er geen oplossingen geboden om de vele fietsers en landbouwvoertuigen deze obstakels te overwinnen.

 

De fietsers blijken geluk te hebben. In provinciale staten wordt een voorstel geplaatst waarmee een fietsbrug over de Sloeweg (N62) kan worden gerealiseerd. Nadat het voorstel als te duur opzij wordt geschoven komt het alsnog aan de orde als blijkt dat het geheel tegen aanzienlijk minder kosten kan worden gerealiseerd. Er zal een bij Schiphol overbodig geworden brug worden geplaatst waardoor de barrière in de toekomst kan worden gepasseerd.

 

In november horen we dat de fietsbrug naar alle waarschijnlijkheid dit jaar nog wordt geplaatst. In de PZC van 15 november lezen we dat gedeputeerde Poppelaars meedeelt dat half december de door de Staten lang verbeide fietsbrug over de Sloeweg bij 's-Heerenhoek geplaatst kan worden. Hij liet weten dat ook de fietsroute naar het tolplein van de Westerscheldetunnel verbeterd wordt. Gedeputeerde G. de Kok (PvdA, vervoer) zegde toe met busvervoerder Connexxion te overleggen over beter fietsvervoer op de route Goes-Terneuzen (via de tunnel).

 

De fietsbrug is in december 2004 geplaatst. De tunnel is nogal steil en de goot ligt niet helemaal lekker. De provincie besluit daarom in mei 2005 de fietsgoot iets te verleggen en ruwer te maken. De steile helling is echter geen onderwerp van aanpassing. Op dit moment is de fietsbrug vooral een uitdaging voor de sportieve fietser.... Als de Sloeweg in 2010 is verbreed is er hopelijk een betere oplossing voor dit probleem gecreëerd.

 

bussen

op 9 januari 2005 zijn de bustijden en routes aangepast.  het aantal bussen dat in de kern komt is tot een bedenkelijk niveau gedaald. 

Naar aanleiding van vragen heeft de dorpsraad het idee opgevat om te kijken of een marktbus levensvatbaar is. Deze bus zou dan op marktdagen op een vastgestelde tijd van en naar de markt in Goes en/of  Middelburg moeten rijden. Aan de hand van de reacties uit de kern heeft de dorpsraad een advies aan de gemeente gestuurd. Hierin wordt een manier uitgewerkt zoals de marktbus voorziening er volgens ons uit moet zien.

 

De gemeente heeft hier eind maart 2005 op gereageerd. Het voorstel is aan de provincie meegegeven. De provincie is bezig met het bezien van de Openbaar Vervoersmogelijkheden in de Provincie. Hopelijk past het idee van de marktbus hierin.

Copyright © 2016. All Rights Reserved.