Het was druk op de kruising Sloeweg / Stoofweg vanavond. Veel mensen waren gekomen in een poging gedeputeerde Van Beveren op andere gedachte te brengen en daarmee de weg naar een tunnel of brug voor fietsers weer open te breken. De CDA fractie had de gedeputeerde uitgenodigd om hem de situatie eens met eigen ogen te laten bekijken. Een behoorlijke groep mensen die de kruising frequent gebruikten legde hem het vuur aan de schenen. De ene wat meer geëmotioneerd als de andere.
Dit resulteerde erin dat de gedeputeerde nu wel doordrongen is van het feit dat naast veiligheid ook andere zaken op waarde geschat hadden moeten worden bij de tracé keuze. Er werd op een kaart aangegeven hoe de fietsers straks de verkeersstroom moeten kruisen. Naast het argument dat de oplossing onveilig is gaven mensen ook aan dat veel mensen die vanuit de zak richting de toeristische attracties fietsen ook gebaat zijn met een andere oversteek. Ook hoorden wet het argument dat we er sinds de opening van de Westerschelde tunnel alleen maar op achteruit zijn gegaan van 5 naar 1 bruikbare kruising en dat ook dat mee had moeten wegen. Mensen gaven aan dat de Sloeweg geen grens van onze leefomgeving mag worden. De Gedeputeerde probeerde zoveel mogelijk mensen aan te horen en te beantwoorden. Dat de tekenaars in het provinciehuis achter een tekentafel zaken verzinnen zonder het gebied in ogenschouw te nemen werp door de gedeputeerde tegengesproken. Toch gaf hij uiteindelijk aan dat er alternatieven zijn maar dat daar geld voor nodig is. Hij liet duidelijk merken dat de gemeente ook een rol in het geheel heeft mbt meefinancieren. De bijdrage die tijdens overleggen vanuit Borsele werd toegezegd was te laag om een alternatief te kunnen realiseren. Wij vinden dat het niet zo mag zijn dat, door een discussie over wie voor welk deel van de kosten opdraait, straks de (toeristische) fietser de dupe is en de weg links laat liggen. Wij denken dat er mogelijkheden genoeg zijn om elkaar te vinden en dat anders de "RESERVE SLOEGROEN" wel kan en moet worden aangewend om een deel van de kosten van een tunnel of brug te bekostigen.
Dat zou ons een gang naar de Raad van State schelen en daarmee de voortgang van het Sloeweg Project versnellen. WIN WIN WIN dus...... De gedeputeerde gaf aan dat hij de opmerkingen serieus zou bekijken. We hopen dat de provincie en gemeente nogmaals met elkaar rond de tafel gaan zitten en dat er ergens uit een oude sok nog wat geld kan worden gevist om een tunnel of brug te realiseren. Wordt zeker vervolgt.
In de bijgesloten tekening die een inwoner ons toezond kunt u iets beter zien hoe de automoblisten links moeten uitvoegen van de hoofdrijbaan om van en naar de hoger gelegen rotonde te rijden. Het links uit- en invoegen is een afwijking van de standaard en leidt tot een hogere gevaarzetting. De rotonde kan volgens de geldende regels best relatief veilig zijn maar het blijft een rotonde aan een gebiedsontluitingsweg waarbij het ongewenst is dat fietsers en auto's elkaar kruisen.
Rotonde Sloeweg (130.31 KB)