Sloeweg

PZC 24-05-2002: Een meerderheid in de gemeenteraad van Borsele is gisteravond akkoord gegaan met het voorkeursalternatief voor de Westerschelde Container Terminal (WCT) met als enige voorwaarde dat de verdubbeling van de Sloeweg in de tijd naar voren wordt gehaald.

PZC 23-10-2002: De Sloeweg wordt binnen afzienbare termijn verdubbeld, van twee- tot vierbaans. Die toezegging heeft het gemeentebestuur van Borsele gekregen van Gedeputeerde Staten. Een beroep bij de Raad van State tegen de aanleg van de Westerschelde-containerterminal (WCT), waarmee de gemeente dreigde, is daarmee van de baan.

Sloeweg (N62)

Na de ingebruikname van de Westerscheldetunnel blijkt de verkeerstoename op de Sloeweg enorm. Na de opening van de tunnel blijken er dagelijks 14.000 verkeersbewegingen per dag plaats te vinden. De prognose is dat dit aantal medio 2020 tot dik 25.000 is gestegen.

We zien dat na opening van de tunnel alle door landbouwvoertuigen en fietsers gebruikte kruisingen met deze N62 ineens komen te vervallen. De vervallen kruising met de Vleugelhofweg wordt voor fietsers overigens nog voor het fietsseizoen van 2005 aanbreekt middels een fietsbrug weer bruikbaar gemaakt.

Omdat de toenemende verkeersstromen ook in de toekomst in goede banen moeten worden geleid ontstaat het idee om de wegen aansluitend op de tunnel aan te passen.

In het eerste kwartaal van 2004 is er een infomarkt in de Jeugdhoeve in 's-Heerenhoek waar een aantal alternatieven worden getoond. Hierna is er de mogelijkheid om hierop te reageren. Naar aanleiding van deze inspraak waar ook de dorpsraad aan meedoet. (zie het visie document dat u onder de documentenlink kunt terugvinden) worden een aantal alternatieven ingetekend.

Omdat er teveel alternatieven zijn wil men dit middels een inspraak moment terugbrengen. De overblijvende alternatieven zullen nader worden onderzocht.

Het inspraakmoment vond plaats in de Stenge op 17 november 2004.

De provincie wil met de aanpassingen aan de N62 er voor zorgen dat de verkeersafwikkeling op de Zeeuwse wegen die aansluiten op de Westerscheldetunnel verbetert. Er zijn een aantal randvoorwaarden aan het geheel gekoppeld.

- De weg moet zo oostelijk mogelijk liggen om snelle doorstroming te kunnen waarborgen.

- Toename van sluipverkeer is niet gewenst.

Er zijn op dit moment een aantal alternatieven bekend waarvan een aantal, waaronder een voorkeurs alternatief, niet positief zijn voor Nieuwdorp. Hoewel het niet anders kan dan dat er bij de aanpassingen aan de Sloeweg verliezers en winnaars zullen zijn willen wij als Dorpsraad Nieuwdorp er alles aan doen om zo goed mogelijk uit de strijd te komen.

Reactie dorpsraad op de getoonde alternatieven

Naar aanleiding van de door ons als zeer waardevol gewaardeerde informatieavond in de Stenge heeft de dorpsraad van Nieuwdorp een aantal opmerkingen met betrekking tot de getoonde alternatieven.

Zoals verondersteld kon worden is de dorpsraad van Nieuwdorp mordicus tegen alternatief D en de beide F-alternatieven. Wij ervaren deze alternatieven als zeer negatief voor de toekomst van onze kern en verbazen ons erover dat met name de F-alternatieven tot de aan de info avond overeind zijn gebleven. Nemen we hierbij de randvoorwaarde dat de weg om de ontsluiting richting randstad zo oostelijk mogelijk moet liggen dan betekend het dat het voor ons bespreekbare alternatief E (koppeling aan de Sloespoorlijn) vervalt en alleen alternatief A+B en C voor ons bespreekbaar blijven.

Naast de punten die we in ons visie document over de verbreding van de Sloeweg al hebben verwoord hebben we op basis van de voorstellen en in de tussentijd gevoerde gesprekken de volgende aandachtspunten die in de overwegingen moeten worden meegenomen.

• Ø Ontlasting knooppunt "Landlust" door de Sloeweg rechtdoor direct op de Europaweg te laten aansluiten.
  • o Hierbij kan gedacht worden om middels een klaverblad constructie op relatief eenvoudige manier complexe kunstwerken te vermijden
  • Ø De dorpsraad vindt dat er inspanningen moeten worden gedaan om er voor te zorgen dat de wegen en aansluitingen rondom de kern zo min mogelijk hoogte krijgen (geluid- en stofhinder)

• Ø De kruising Stoofweg / Sloeweg kan verdiept worden aangelegd, De Stoofweg kan dan gelijk met het maaiveld blijven waardoor aanwonenden niet meer overlast krijgen. De hierbij vrijvallende grond kan dan direct als geluidsscherm gebruikt worden.

• Ø Geluidwerende maatregelen moeten onderdeel uitmaken van het plan en voor de opening van de wegen worden gerealiseerd.

We gaan er vanuit dat de dorpsraad van Nieuwdorp gedurende het te doorlopen proces op de punten die van belang zijn als deelnemer aan de gesprekken zal worden uitgenodigd.

Antwoordnota

Op 29 december ontvangen we een bericht van het informatiepunt Sloeweg dat medio april 2005 een antwoordnota wordt verwacht waarin de projectverantwoordelijke alle vragen en opmerkingen zullen beantwoorden. Daarnaast worden alle inhoudelijk reacties in een rapport waarin de resultaten van de haalbaarheidsstudie staan verwerkt.

Op basis hiervan zal het bevoegd gezag een definitieve keuze maken voor de alternatieven die in een m.e.r. studie nader worden uitgewerkt.

Uit de antwoordnota blijkt dat de plannen voor verdubbeling verder worden uitgewerkt. In 2010 zal de verdubbeling - volgens gedeputeerde Poppelaars -  een feit zijn.  De dorpsraad heeft wederom aandacht gevraagd om de kruising stoofweg te ontzien en om de weg zo laag mogelijk uit te voeren om hinder van stof en geluid tegen te gaan.

Ondertussen schrijven we oktober 2006. We ontvangen van de gemeente een uitnodiging voor een bijeenkomst. In het kader van de MER van de Sloeweg is verzocht om een integrale verkeersvisie voor het gebied Middelburg - Kapelle. Op 12 oktober wordt deze gepresenteerd.

Reageer op deze tekst op onze website.