Geen nieuwbouw meer????

Dinsdag 5 juni konden we in de PZC vernemen dat het college veel van de conclusies uit een afstudeeropdracht omarmt. Woningbouw concentreren in een aantal kernen binnen de gemeente en in de overige kernen, waaronder Nieuwdorp, werk maken van dorpsvernieuwing.

Het onderzoek is het gevolg van een discussie vorig jaar waarin diverse raadsleden zich afvroegen waarom er maar in een bepaald aantal kernen wordt gebouwd en andere kernen op slot gingen. De conclusies van het onderzoek zijn niet meer dan een legitimatie van de  gedachte die het college en haar beleidsambtenaren toen al hadden.

De dorpsraad kan zich wel vinden in wat "feiten" die genoemd worden, maar niet in alle getrokken conclusies. Het ligt er maar net aan waar je de "feiten" vandaan haalt en hoe je deze interpreteert.

Woningen staan inderdaad lang te koop. Deze leegstand wordt volgens ons voornamelijk veroorzaakt door de hoge prijzen voor oudbouw. Voor dezelfde prijs, of iets meer, heb je nieuwbouw zonder verborgen gebreken, goed geïsoleerd  en ingericht naar je eigen smaak.. Als je nieuwbouw maar lang genoeg uitsteld krijg je te maken met vertrekkende jongeren, krimpende verenigingen, dalende leerling aantallen en ga zo maar door.

Door vraagafhankelijk jaarlijks nieuwbouw door te voeren kan je volgens ons deze problemen voorkomen.

De dorpsraad is wel blij dat de discussie op gang is getrokken en zal zeker van zich laten horen.